Inlåst



Ja så har man sett ännu ett avsnitt av programmet Inlåst på 4:an.
 Tror inte jag sett ett avsnitt utan att jag suttit med blöta kinder. Man blir så otroligt tagen av vissa saker, speciellt samtalen mellan de intagna och gamlingarna.

Nu vill man ju bara följa med dem hela livet så man får veta hur det går för dem.
Det är ju så intressant när de börjar bena ut vissa saker.
När de tysta, hårda och tuffa killarna blir små pojkar i de åldrar de egentligen är.
När de längtar efter de som de skjutit ifrån sig, och inser vad de har gjort. 
Att de inser att de faktiskt har möjligheten att välja andra val som gör att de kommer att slippa sitta inlåst och ha ångest för att de sårat sina nära och kära. 
När de förstår varifrån deras vrede och ilska verkligen kommer ifrån, och kan prata om det. 
Att de får viljan göra något vettigt av sitt liv istället för att slänga bort viktiga år av sitt liv.

Men kommer de att klara kompistrycket när de kommer ut ???
Man kan ju alltid hoppas för de verkar vara riktigt fina killar under skalet.



(För er som inte sett dessa avsnitt så får man alltså följa ett gäng unga killar som på olika sätt har brutit mot lagen – det handlar om allt från mindre stölder till grov misshandel. Med sina föräldrars medgivande och stöd flyttar de in på anstalten i Västervik för att få ett smakprov på hur det är att sitta inlåst och isolerad från sina närmaste. De får även besök och cellkompisar av några tidigare grovt kriminella "gamlingar" som valt ett bättre liv utan droger och kriminalitet. Dessa blir pojkarnas mentorer under en stor del av vistelsen)


Iaf jag har varit väldigt tagen av denna serie. Riktigt intressant och "fängslande"





Här är två av killarna (Dennis, 16 och Jonathan, 16) Med några av sina mentorer (Valle, Erik och Kennie)

Kommentarer
Postat av: Totte

kul att läsa en blogg som är så positiv till programmet,jag hoppas ju precis som du att det ska gå fortsatt bra för grabbarna / Totte (((mentor i inlåst)

2009-11-06 @ 13:20:48
Postat av: Helena L

Men vad kul att få sånt fint besök på min blogg :)

Jag som du läst så är jag otroligt impad av er alla och hoppas verkligen man får se mera av hur det går framöver.



Tror verkligen ni är de som kan hjälpa killarna mot ett bättre liv! Riktigt häftigt att se utvecklingen på denna korta tid bara!



Tack för att ni bjöd på detta!



//Helena

2009-11-06 @ 20:38:58
URL: http://leiford.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0