MONICA-projektet, Sjukhus, Besök

Ja så har det varit en till dag med många händelser. Kom dock ut och skulle få en gullig hälsning av Petra på min bil. :)

Åkte sen direkt på morgonen till Mamma på lassa. Skulle ju själv vara på undersökningen (det sk. MONICA-projektet som endast 300 i västerbotten blivit kallade till var 5 år) Detta för att utreda hjärt-och kärlsjukdomar och diabetes osv. Gratis så självklart ska man ta till vara på den chansen att kolla upp sina värden.

Någon som varit med i detta ??

 Vad jag dock inte hade räknat med var att det skulle ta SÅN TID. När jag kom dit så förklarade hon dock att detta kommer att ta ca 2,5 timmar (!!!!) Så jag fick smita ut och fixa med parkeringen då ju P-skivan bara skulle räcka i två timmar. (Fick ta en chansning att de inte skulle dyka upp den första halvtimmen ;) . Sen hade jag ju fastat sen aftonen innan så jag var ju inställd på att kunna äta rätt snart men så belv det ju inte.

Mätade midjan, höften, längd och vikt. Blodtrycket var dock väldigt lågt så hon sa att jag nog kunde känna mig yr när jag steg upp ibland och det stämmer ju. Men hjärtat behöver ju inte jobba lika hårt då så :)

Sen fick jag då lämna 10 rör med blod innan jag då skulle dricka den där smaskiga sockerlösningen...dock smaksatt med lite citron så det var inte så hemskt.
Sen ställer hon då fram denna klocka och säger att jag ska vänta stilla i väntrummet i TVÅ TIMMAR (!!!) .
Jag trodde ju att vi skulle göra mera tester under denna långa tid men icket. Så där fick man spendera denna långa tid i kylan (var fel på ventilationen) samt att man då var så hungrig så man frös ju innifrån oxå. så jag kurade iaf ihop mig i en hård soffa som fanns där och försökte sova lite (var ju toktrött då jag ju brukar sova mitt på dagen i vanliga fall oxå) Så jag försökte glömma att det sprang annat folk som gjorde andra tester där omkring.

Ja sen pep å klockan och jag fick gå in och skulle ta ett till rör med blod. Mensi då verkade det som att jag inte hade något blod kvar. :)  Hon försökte och försökte och försöööökte. Men kärlen hade ju dragits ihop totalt när jag legat där ute och frusit så länge. En annan sköterska kom och testade hon oxå men det blev likadant för henne. Trots att vi bytte arm och ställen på armen. Men tillslut så kunde hon vrida om sprutan så det kom lite... Hann nästan bli lite orolig att jag var blodlös men ;)

Ja sen var det dags att fika och springa upp till mamma en kortis för att höra vad sjukgymnasten sa. Han visade hennes nya sele hon skulle ha på sig för att ge stöd. Hon var fortfarande väldigt illamående när hon satte sig upp så allt fick göras långsamt. Det skulle inte bli någon operation var det nu bestämt.

Sen fick jag stressa iväg till min stresshantering. Där en läkare tillkallats för att gå igenom alla svåra läkarord som utredningen i umeå hade skrivit i resultatprotokollet. Det är ju som grekiska så det var verkligen skönt att få höra lite mera ingående av en läkare vad det menades.



Är som vanligt helt slut idag efter allt ...
Imorgon ska jag ju på nästa möte ... då på det nya projektet "Kompetenstorget".
Jag får förhoppninsvis mera klarhet vad detta ska innebära för mig.

Hörs imorgon !

Kram Helena

Kommentarer
Postat av: Lian

Håller alla tummar o tår!



Af och FK kallas numera Panik & Stressverket,

hos mig. :-)

Tycker det säger allt.



Vi två verkar vara i fas ang. Ut-&-hitta-jobb. -Snart-får-du-ingen-ersättning-från-Panik & Stressverket.

Visst mår man fint?



Kompetenstorget låter rätt trevligt i motsats till vad det heter här, Samverkansgruppen. Torrt och administrativt.



Psykologen var ledig förra veckan och jag har legat i sängen och deppat utan att ha gjort uppgifterna vi kom överens om. Det lär bli två veckors bassning för Lian idag. :-(

Ibland blir jag bara trött på att prata. Det hjälper inte alltid. Du kanske aldrig känt så...?



Önskar DIG bättre resultat i alla fall. På alla fronter.



Ta hand om dig så hörs vi!



Fridens

Lian

2009-03-11 @ 05:56:44
Postat av: Eva-Lena

Vilken dag du har haft. Men en sådan söt hälsning från dottern måste ha piggat upp.

Lycka till idag.

Kram

2009-03-11 @ 08:03:19
URL: http://www.evalena.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0