Halsbränna.nu

Herregud vad halsbränna jag har numera. Har knappt haft det i hela mitt liv men nu känns det som att jag fullkomligen sprutar eld. Vaknar på nätterna och har så ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
För någon dag sedan fick jag vända i dörren på jobbet och fick kasta mig in på Coop för att se om det fanns något åt detta. Tog mig dock bara till Lokan. Trodde väl att jag skulle kunna släcka branden i halsen med den. Fick dutta i mig tills jag kom hem och kunde ta lite samarin. Nu har Magnus dock skaffat Pepcid Duo åt mig.

Har ni något annat tips på vad man annars kan göra för att få bort detta ? och vad bör man INTE äta/dricka ?

Det kan väl inte ha med stressen och dessa mikrouppvärmda kopparna va ?


Kommentarer
Postat av: Djungelrepet

Från Vårdguiden i Sthlms läns landsting.



Om halsbränna:

http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?ArticleID=3249&C=2432



Rekommenderade läkemedel:

http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?ArticleID=5202

2008-11-30 @ 21:33:33
Postat av: Helena Leiford

Åh tack snälla :) Har läst och läst !!

Ja jag hoppas jag slipper vakna av detta inatt. Har laddat med Pepcid Duo vid sängbordet.



Ingen som har någon bra huskur ni hört hjälper istället för tabletter? Eller är det bara sånt som hjälper kanske...

2008-11-30 @ 22:58:40
URL: http://leiford.blogg.se/
Postat av: TL

:-) Dom där kopparna med svart gift är bovarna! Låter som du har en släng av magkatarr.

Det är rena döden att överdosera med kaffe då. Låt bli helt i en vecka...minst.



Drick absolut inte när du ätit dig proppmätt, varken te eller juicer går att dricka då och absolut inte på kvällen.



Ät bara lättsmält "snäll" mat ett tag.

Man får vara försiktig med allt man stoppar i sig när man har halsbränna och prova sig fram.



Tumregeln är:



Undvik kryddstark, hårdstekt, grillat, surt, rökt, fet och allmänt hårdsmält mat ett tag.



Friterat, gratinerad ost, chili, curry eller sötsura såser, choklad, marsipan, saffran, glögg, pepparkaskryddor, vin, vinäger och ättiksinläggningar, juicer, råa grönsaker och citrusfrukter kan vara besvärliga.



Ät gärna kokt, mosad mat.

Välkokt havregrynsgröt på morgonen eller som mellanmål är riktigt bra.



Ät ofta, små portioner.

Mosad banan, hemmagjort potatismos är ju rätt gott...tills det lugnar ner sig med brännet.





Hoppas du får lugn i maggen innan julen för jag lovar det är ingen höjdare att ha magkatarr då borden dignar av festmat!

2008-12-01 @ 14:25:40
Postat av: Anonym

Kaffe är pest!

Men det ser ju rätt fint ut med denna mängd framför datorn ;)

2008-12-01 @ 21:59:53
Postat av: Mia

Havregryn, torra och tråkiga, brukar fungera mot halsbränna. Ät en nypa bara. Att blanda bikarbonat med vatten brukar också hjälpa men det blir ganska likt samarin.



Undvik jos, lingonsylt, pepparkakor, glögg och kaffe förståss. Sen det vanliga, regelbundna måltider, mellanmål, inte äta sig proppmätt. Undvik stekt fet mat. Då ska det nog ordna sig =D

2008-12-07 @ 11:15:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0